torsdag, mars 7

"Even if it's a lie say it will be alright"

Jag trodde i min enfald att jag skulle må bra så fort jag slutat med hormoninjektionerna. Efter 32 dagar med sprutor så var jag rätt less och svävade runt på ett rosa moln enbart för att jag inte skulle behöva köra in nålen i fläsket nå mer på ett tag. Jag var öm i hela buken och jag har fortarande schyssta blåmäkrne i läckra färger. Vad sägs om gul-grön-lila? Helt ny färgkombo som inte alls framhäver mina kindben nå vidare.

Hormonerna har nog inte riktigt kommit i fas med kroppen ännu. Det känns inte riktigt som att den är tillbaka i samma gamla form. Jag kan börja grina när jag städar, när jag diskar, när jag borstar tänderna, när jag jobbar, när jag klär på mig… Ja, alltså jämt. Det är som att trycka på en knapp. Löjligt kan jag känna på ett sätt. Antagligen därför som de här gråt-attackerna också avslutas inom loppet av typ 7 sekunder.

Det här med IVF. Vi har fått tid på Akademiska Sjukhuset i Uppsala. Först blev jag helt förkrossad när jag insåg att vi skulle behöva åka ända dit med en enkel restid på över 2 timmar. Men sen vi blev med bil så har allt ändrats och restiden på knappa timmen ser jag nu som tid för oss att umgås på. Jag har inte hjärta att överklaga för en ynka timme när jag vet att det finns människor som åker 45 mil enkel resa och tvingas bo borta i samband med varje besök.

Hursomhelst så avbokade vi första tiden vi fick då jag blev på smällen. Smällen försvann och vi skulle få en ny tid i februari/mars för ivf. Maken ringde i förra veckan och eftersom vi är mitt i en behandling, då den senaste drog ut på tiden, så skall vi avvakta. Vi blev erbjudna en tid så snart som 25 mars då vi stod på någon form av standby-lista sen sist. Villket innebär att förhoppningsvis så har vi en tid inom fyra veckor från att vi ringer.

Jag har periodvis ifrågasatt om IVF är för oss. För att det kan gå fel på så många ställen i processen. Men jag har insett att det kan gå rätt på precis lika många ställen och resulterar i något underbart.